فريق الحياة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

فريق الحياة

افضل منتدى كنسى مسرحى

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

ممكن المزود يكون جواك

كاتب الموضوعرسالة
mazo

المساهمات : 34

ممكن المزود يكون جواك Empty
مُساهمةموضوع: ممكن المزود يكون جواك   ممكن المزود يكون جواك Icon_minitimeالخميس نوفمبر 22, 2007 6:59 pm

كنيسة الانبا انطونيوس والانبا بولا
خدمة اعدادى

مســـــرحـــــيـــة

ممكن المزود يكون جواك

المنظر العام فى حوش الكنيسة. يقف ميلاد فى قلق وينظر الى ساعته منتظرا وصول صديقه نادر & ثم يدخل نادر فى تكاسل وحزن على وجهه
++++++

ميلاد: مالسه بدري يا أستاذ نادر مستعجل ليهنادر: مساء الخير يا ميلاد معلش اتاخرت عليك شويهميلاد: العادى بتاعك . فين التونيه بتاعتك مش متفقين هانلبس شمامسه النهاردة فى قداس العيد زى كل سنهنادر :معلش يا ميلاد انا مش هالبس شماس السنة دى روح انت ادخل الكنيسة وانا هافضل واقف هناميلاد: معقول !! هاتفضل واقف فى حوش الكنيسة والقداس شغال جوه احنا عمرنا معملناها ده تصرف مايلقش باولاد ربنا ، ايه اللى حصلك النهاردهنادر: اصلى زعلان شويه ومش مركز ومحتارميلاد: زعلان ومحتار ، احكيلى ايه الموضوعنادر: امبارح كنت بعترف عند ابونا علشان اتناول النهارده وبعدين قلتله انا نفسي يا أبونا "الزمان يرجع بيه لغاية يوم الولاده واكون موجود جوه المذود اللى اتولد فيه السيد المسيح "ميلاد: ياه دي حاجه جميله قوى. يا ريت وانت رايح تبقى تقولي علشان اجى معاكنادر: تيجى معايا فين انت شايفنى رحت فى مكان ، مانا واقف معاك ماتحركتشميلاد: مانا عارف بقولك لما تكون ناوى تسافر للزمان الماضي خدني معاكنادر :انت بتتريق عليااا يا ميلادميلاد :لاء صدقنى مش قصدى ، المهم أبونا قالك ايه ؟نادر: ما هو ده اللى مزعلنى ومخلينى محتار لان ابونا قالى وليه ترجع بالزمان وتسافر لغاية بيت لحم ماهو ممكن المذود يكون جواك والمسيح برضه يتولد فيهميلاد: ايه الكلام ده ، يعنى ايه المذود يكون جواك ! انا مش فاهم حاجهنادر: شفت بقى انا ليه محتارميلاد: طيب ليه ماسئلتش أبونا وهوه يفهمكنادر :وانا مافهمش لوحدى ليه هوه انا صغيرميلاد: أنت غلطان مش عيب انك تسأل وتقول انا مش فهم بدل ما انت واقف محتار كدهنادر: اهوه اللي حصل بقى مسئلتوش وخلاصميلاد: انا عندى فكرة حلوه ( يتحرك وهو يفكر ) ماتيجى نتخيل اننا رجعنا بالزمان وسافرنا لحد بيت لحم ونشوف ايه اللى ممكن يحصل ومين الناس اللى هانقابلهم فى الطريق وإحنا رايحين للمذودنادر :فكره جميله يا ميلاد ، انا موافق بس ازاى !!!

"يتحرك الاثنان حول بعضهم فى صمت وتفكير ويتغير المكان والاشكال كانهم رجعوا للزمان القديم الى يوم الميلاد المجيد "
: يظهر فجأة رجل عجوز محنى الظهر وماسك عكاز فى يده :

ميلاد :الحق يا نادر ده الموضوع باين قلب بجد احنا فين ومين الراجل دهالعجوز: انتو مين يا ابني وعاوزين مين انتو شكلكم غريب كده ليهنادر: ممكن تقولنا احنا فينالعجوز: انتو فى اورشليمنادر وميلاد : اورشليم ازاى !!!!ميلاد: انا مالى انا عاوز اروح بيتناالعجوز: ماقلتليش انتو مين وعاوزين ايه بالظبطنادر: انا اسمى نادر وده صديقى ميلاد فى الحقيقة احنا كنا عاوزين نروح بيت لحم عند المذود اللى هناكالعجوز: عند المذود ، ليه يا ابنى انت عاوز تشترى بقره من هناكنادر: لاء رايحين نشوف يسوع المسيح المخلص ملك اليهودالعجوز ( فى فرح ): ايه يسوع المسيح مخلص إسرائيل أخيرا أشكرك يا ربميلاد :حضرتك معرفتناش بنفسكالعجوز: انا يا ابني من شيوخ إسرائيل وربنا من محبته سمح انه يطول فى عمري علشان أشوف مخلص إسرائيل ملك الملوك لانى شكيت ان ممكن العذراء تلد مخلص العالمنادر: تحب حضرتك تيجى معاناالعجوز: لاء يا ابني المشوار طويل وصعب عليه لكن انا هاستناهم فى الهيكل اكيد هاييجوا وساعتها هاعمل اللي انا مستنيه من سنيينميلاد : هاتعمل ايه قلنا !العجوز :هاشيل المخلص على ايديه وهارفعه لفوق وهاقول " الان يا سيد تطلق عبدك بسلام حسب قولك لان عينيا قد أبصرتا خلاصك الذي أعددته قدام جميع الشعوب نورا تجلى للامم ومجدا لشعبك إسرائيل "نادر: لكن ليه السيد المسيح اختار يتولد فى بيت لحم ؟العجوز (( يتحدث وهو خارج )): لأن النبؤه كانت بتقول كده " وانت يا بيت لحم ارض يهوذا لست الصغرى بين رؤساء يهوذا لان منك يخرج مدبرا يرعى شعبي إسرائيل " يــــــــــخــــــرج ويــــخــتـــفـــيميلاد: على فكره انا عرفت مين الراجل اللى كان بيتكلم معانا دلوقتىنادر :وانا كمان عرفته بس مش ده المهم ، لانى برضه معرفتش الاجابه على السؤال بتاعنا ازاى المذود يكون جوايا
*************( فى اثناء كلام نادر يدخل رجل مسرعا ويصدم ميلاد )ميلاد :اه ....... حاسب يا استاذالرجل 1: معلش اصلى مستعجل شويه رايح بيت لحم والمشوار لسه طويلنادر :انت كمان رايح بيت لحم ماتستنا تاخدنا معاكالرجل 1 :لاء معلش دانا سايب الشغل وكل اللى ورايا حتى اصحابى اللى جايين معايا سبقتهم علشان أوصل بسرعه اصلهم لسه مش مصدقينميلاد :مش مصدقين ايه ، هوه فيه حاجه حصلتالرجل1 :من ساعة ما الملاك ظهر لنا وبشرنا بالخبر المفرح وان المخلص اتولد فى المذود وكمان شفناالملايكه بترنم وبتقول " المجد لله فى الاعالى وعلى الارض السلام وبالناس المسرة " وكلنا كنا مش مصدقين وخايفيننادر وايه اللي حصلكم بعد كدهالرجل 1 :الملاك طمنا وقال لنا " ماتخافوش وادانا علامة كمان علشان نعرف بيها المولاد ملك اليهودنادر: وايه هيه العلامهالرجل1 :قال لنا هاتلاقو طفل ملفوف ونايم فى مذود البقرميلاد :وانت ماسئلتوش اشمعنا مذود البقر اللى اختار المسيح المخلص انه يتولد فيهالرجل1 :لاء مسئلتوش لكن كويس انه اتولد فى المذود " لانه لو اتولد فى قصر زى كل الملوك هايكون صعب على الناس الغلابه والبسيطه اللى زينا انها تشوفه وتفرح بيه "نادر :عندك حق يسوع المسيح اختار مكان متواضع وبسيط علشان يبقى قريب من كل الناسميلاد :وكمان اختار الناس المتواضعه علشان يخليها تفرح مع الملايكه ، فعلا ربنا محبته كبيره قوىالرجل1 :احنا كمان بنحب كل الناس ومش بنزعل حد ابدا علشان كده حاسين ان ربنا اختارنا علشان محبتنا لبعضنانادر: معقول ..... يعنى حته فى شغلك مش بتزعلوا او تتخاصمواالرجل1 :مينفعش نتخاصم لان معانا أمانه كبيره وعظيمة وبنلف الوديان والجبال وممكن نصارع ذئاب ووحوش علشان نحافظ على اللى معاناميلاد :تصارعوا ذئاب ووحوش ياه دى شغلانه صعبه قوىالرجل1 :طبعا لان ممكن الواحد يضحى بحياته علشان اللى معاه او حتى علشان أصدقائه أنا هامشي بقى لانى اتاخرت عن اذنكم " ... يخرج مسرعا "نادر :يا ترى يا ميلاد احنا ممكن نحب بعض لدرجة ان واحد فينا يضحى من اجل التانىميلاد :طبعا ممكن بدليل ان انا ضحيت وجيت معاك الرحله اللى مش عارف هاتنتهى ايمتى

(( يدخل رجل 2 ))رجل2 :لو سمحتوا ممكن تساعدونينادر :اتفضل احنا تحت امركرجل2 :حد فيكوا يعرف فين هايتولد ملك اليهودميلاد: حضرتك شكلك غريب عن البلادرجل2 :فعلا انا جيت مع اثنين زملائي من بلاد المشرق واحنا التلاته علماء فى الفلك وعاوزين نعرف فين هايتولد ملك اليهودنادر: ده مش بس ملك اليهود ده كمان ملك الملوك ورب الاربابرجل2 :طبعا طبعا علشان كده جينا ومعانا الهدايا اللى تليق بالملك العظيم لكن احنا مانعرفش نروح بيت لحمميلاد :ولا احنا كمان نعرف نروح لاننا غرباء زيكمرجل2 :يبقى لازم نروح للملك وهو اكيد هايساعدنا عن اذنكم "" يخرج رجل 2 ""ميلاد: ماتيجى نروح معاهم للملك ونشوف هايعمل ايهنادر :احنا مش جايين نروح قصور الملوك احنا عاوزين نروح المذود ونلاقى اجابه للسؤال بتاعناميلاد: ايه ده بص هناك شايف الزحمه اللى جايه علينانادر :ده باين عليه موكب الملك شفت يا عم اهو الملك بنفسه جاى لحد عندك(( يظهر الملك فى جانب بعيد عندهم ))الملك: ازاى الكلام ده مافيش ملك هنا غيرى انا لازم اعرف الطفل المولود ده فين وكمان بيقولوا عليه ملك اليهود (( ينظر الى نادر وميلاد )) انتو مينميلاد :اه ...... اه...... احنا اغراب عن البلادالملك :البلد بقت مليانه اغراب وانا معرفشنادر :العفو يا مولاى الملك احنا جايين زياره سريعه وماشيين على طول ده طبعا بعد اذن مولاى الملكالملك: يعنى انتو عارفين انى انا الملك الاعظم للبلاد وما فيش ملك غيرىميلاد: طبعا يا مولاى فى حد يقدر يقول غير كدهالملك :ايوه فى اغراب تانى جايين يقولوا فين المولود ملك اليهود يعنى فى واحد اتولد طمعان فى الملكنادر: يمكن يا مولاى يكون ملك من نوع مختلف او يمكن مش طمعان فى الملكالملك :هوه انا لسه هاستنى لما اشوفه طمعان ولا لاء انا لازم اتصرف من دلوقتىميلاد :يا مولاى ده لسه طفل مولود ولما يكبر تبقى تفكر فى الموضوع ده ، لكن دلوقتى قلنا نروح ازاى بيت لحمالملك :ايوه بيت لحم برافو عليك همه قالولى انه هايتولد فى بيت لحم ميلاد :ليه قولت كده " ليه يا نادر "الملك : انا لاقيت الحل هاصدر امر ملكى باعدام كل اطفال بيت لحم من عمر سنتين لغايه الطفل اللى لسه مولود النهارده """ يخرج الملك بسرعة """ميلاد (( وهو ممسك بنادر )) :يا ظالم يا مفترى عملولك ايه الاطفال دىنادر :اسكت يا مجنون وطى صوتك انت مش عاوز ترجع بلدنا سليم ، وبعدين الاطفال يعتبروا شهداء لانهم ماتوا علشان خاطر المسيح اللى اتولد معاهم فى نفس البلد ونفس الوقتميلاد :عندك حق لكن هانعمل ايه دلوقتىنادر: لازم نوصل بيت لحم بسرعه يمكن هناك نلاقى اجابه للسؤال بتاعناميلاد: سؤال ايهنادر: انت نسيت السؤال ازاى المذود يكون جواياميلاد :ايوه صحيح طيب شاور لنا على اى تاكسى معدى من قدامكنادر: تاكسى ايه انت كمان نسيت احنا موجودين فين ياللا بينا نشوف حل للمشوار ده****************
(( يخرج الاثنين ويدخل رجل من اهل البلد ))الرجل 3 :اشكرك يا رب لانك ارسلت ملايكتك تحرسنا وتبلغنا بامر الملك اللى عاوز يقتل الطفل يسوع ومن بكره الصبح هانهرب على ارض مصر
يدخل نادر وميلاد

نادر :السلام لك هو ده المذود اللى فى بيت لحمالرجل 3 :اهلا وسهلا اتفضلوا عاوزين ميننادر :احنا بندور على الطفل يسوعالرجل3 :موجود جوه المذود ومعاه امه العذراء مريمميلاد فى حاجه مهمه عاوز اقولها لك ، الملك اصدر اوامرالرجل3 :انا عرفت كل حاجه ملاك الرب ظهر لى وقال كل حاجه وكمان امرنى اخذ الطفل وامه واهرب لمصرنادر :احنا ممكن نتعرف بحضرتكرجل3 :انا يا ابنى اللى حملت شرف مسئوليه الاسره ألصغيره دى من ساعة ما استلمت العذراء ام يسوع من الهيكل وعرفت انها حامل والملاك طمنى وقالي ان العذراء حبلى من الروح القدسميلاد: يا بختك يا قديس يا عظيمنادر: لكن انا مش قادر أفهم ليه اختار الرب يسوع المذود علشان يتولد فيه ؟؟ الرجل3 :لأنه مكان متواضع يقدر من خلاله الناس كلها تشوف الملك المولود وتفرح بالمخلصميلاد: كان ممكن برضه كل ده يحصل حتى لو اتولد فى قصر زى كل الملوكالرجل3 :مش مهم قصر ولا مذود لانه جاى للعالم علشان " يتولد جوانا احنا "ميلاد ونادر : ازاىالرجل3 :لو قلبك فيه التواضع والبساطة اللى علشانهم اختار يسوع المذود ساعتها جوانا هايتولد يسوع وتكون قلوبنا هيه المذود اللى يختاره علشان كمان يسكن فيهنادر :تكون قلوبنا متواضعه وبسيطه ساعتها هاتكون هيه المذود انا دلوقتى فهمتالرجل3 :كمان لو قلوبنا مليانه حب لكل الناس وممكن تساع البشر كلهم زى المذود ما كان شايل مخلص البشريه كلها ساعتها هاتستحق وجود المسيح جواكميلاد: وبالحب لكل الناس نستحق يكون المسيح جوانا . انا كمان دلوقتى فهمتالرجل3 :اتفضلوا بقى علشان تشوفوا الطفل يسوع يتركهم ويدخل ويختفىنادر: فعلا يا ميلاد ابونا كان عنده حق فى كلامهميلاد :ابونا مين ؟؟نادر :يوووووه ! انت لسه مش دريان بالدنيا اللى حواليك تعال ندخل المذود علشان نشوف الطفل يسوع ملك الملوكميلاد :مزود ايه يا ابنى احنا فى حوش الكنيسه انت باين الزعل اثر على دماغكنادر: (( يتلفت حوله )) ايوه صحيح . يا خساره كان نفسى اشوف يسوع المسيح الهىميلاد: ماهو موجود جوه فى الهيكلنادر: موجود ! موجود ازاى مش فاهمميلاد: اللى على المذبح جوه الكنيسه مش هوه جسد الرب ودمه "جسد ودم حقيقى "نادر: عندك حق يا ميلاد المره دى انت صاحىميلاد: ممكن نلحق القداس ياللا بينا يختفى الاثنين

النهـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـايه

ممكن المزود يكون جواك
صفحة 1 من اصل 1